Ελληνικός Ευρωπαϊκός Πολιτισμός

ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Κρίστοφερ Λας και Κορνήλιος Καστοριάδης για την κουλτούρα του ναρκισσισμού



Συζήτηση των Καστοριάδη και Λας με τον M. Ignatieff σε εκπομπή του BBC (“Beating the Retreat to Private Life”, The Listener, 27/8/1986). Σχόλια σε [αγγύλες] και έμφαση με μαύρα και πλάγια: ELLOPOS

___

Ιγκνάτιεφ: Ίσως το πιο οδυνηρό τίμημα της [δυτικῆς παράδοσης καὶ ἀκόμη πιὸ ὀδυνηρὰ τῆς] νεοτερικότητας να είναι η [στέρηση γνήσιας κοινωνίας, ἐν τέλει ἀκόμα καὶ ἡ] απώλεια της [πιὸ ἐπιδερμικῆς] κοινότητας και της γειτονιάς. Μέσα σε έναν κόσμο ξένων, μοιάζουμε να αποτραβιόμαστε όλο και περισσότερο στην οικογένεια και το σπίτι μας, στο λιμάνι μας μέσα σε έναν άκαρδο κόσμο(1).

(1) Σ.τ.μ.: Αναφορά στο έργο του Κρ. Λας, Λιμάνι σε έναν άκαρδο κόσμο: η οικογένεια υπό πολιορκίαν, μτφρ. Β. Τομανάς, Θεσ/νίκη, Νησίδες, χ.χ.

Και παρ’ όλα αυτά, οι πιο παλιές από τις πολιτικές μας παραδόσεις [περιέχουν ὁρισμένες διαστάσεις οἱ ὁποῖες] μάς τονίζουν ότι η αίσθηση της κοινότητας αποτελεί ανθρώπινη [ἰδιότητα, ἡ ὁποία παραπέμπει σὲ μιὰ] αναγκαιότητα, ότι δε μπορούμε πλήρως να καταστούμε ανθρώπινα όντα, αν δεν ανήκουμε ο ένας στον άλλο ως [μέλη τοῦ πιὸ πρωταρχικοῦ σώματος, καὶ ἴσως ἀκόμη ὡς] πολίτες και ως γείτονες. Δίχως [κοινωνία τῆς ὑψηλότερης γνησιότητας καὶ] μια ανάλογη δημόσια ζωή, ο εαυτός μας αρχίζει να συρρικνώνεται και να μετατρέπεται [εἴτε σὲ ἄτομο δημόσιας μάζας εἴτε] σε έναν κενό ιδιωτικό πυρήνα. Ποιες οι συνέπειες της νεοτερικότητας στη διαμόρφωση της ταυτότητάς μας; Γινόμαστε άραγε πιο εγωιστές, περισσότερο ανίκανοι να στρατευτούμε [ἔστω μόνο] πολιτικά, πιο πρόθυμοι να κόψουμε τις γέφυρες [ἀκόμη καὶ] με τους [πιὸ καθημερινοὺς] γείτονές μας; Κορνήλιε, πώς θα περιέγραφες εσύ την αλλαγή των δημόσιων ζωών μας;

2 Comments

  1. aftercrisis

    Ένας δικός μας άνθρωπος: Ο Κρίστοφερ Λάς και η εντολή για λαϊκότητα στην πολιτική, του Άντριου Τζ. Μπάσεβιτς